Váltás akadálymentesített változatra
fejléc
ünnep
 






Máriapócs

Miskolci Apostoli Exarchátus

Szent Lukács Szeretetszolgálat

Szeretettár

Szent Atanáz Hittdományi Főiskola

Görögkatolikus cigánypasztoráció

parochia.hu

Szeminárium

Szent Atanáz Kegytárgybolt

Örökségünk kutatócsoport

Tudásolimpia

Diakónus

MKPK


Mi gátolja az akarat képzését?

2010. január 1., péntek

A kényszer és a külső ráhatás (manipuláció)



A kényszer nagy veszély az akarat képzésében. Burkoltabb, de legalább ilyen veszélyes a külső ráhatás, a manipuláció. Környezetünk erősen befolyásolja mindannyiunk ítélő és gondolkodó képességét, de a szabad akaratot is. Korábban sokkal kevesebb csatornán hatott ránk a minket körülvevő világ. Ha bezárta valaki maga mögött a lakás ajtaját, kiszámíthatta: Ki? Mikor? Kire? Hogyan hathat?

Ha ma bezárjuk magunk mögött a lakás ajtaját, még nem zártuk ki a világot. Kéretlenül is bejön. A tv, a rádió, az internet, az újságok, a telefon mind-mind olyan hatással lehet, mintha idegen élne a házban, a családban. Ráadásul kiszámíthatatlan, nagyon sokszor ismeretlen idegen. A reklámok, a politikai és más kampányok ezt a hatalmas manipulációs lehetőséget használják ki. Amit sokszor, sok csatornán hallunk, először ellenkezést vált ki, aztán megszokottá válik, majd természetessé, és észrevétlenül sajátunkká válik.

„Mindenki így hordja a könyveit! Mindenkinek ilyen táskája van! Mindenkit elengednek oda!...” Biztosan ismerősek ezek a mondatok már óvodás kortól kezdődően a gyermeket nevelő szülőknek, nagyszülőknek. De ne higgyük, hogy csak a gyermekeink majmolják társaikat! Mi felnőttek is képesek vagyunk agyondolgozni magunkat, hogy olyan autónk, házunk legyen, mint másoknak, hogy eljussunk oda nyaralni, ahová a szomszédaink….

Minden külső hatástól tökéletesen nem tudjuk megvédeni sem magunkat, sem a ránkbízottakat. Mindenképp fontos feladatunk szűrőket beépíteni a kommunikációs eszközökbe, ill. azok használatába, hogy ami technikailag kiszűrhető, azt ne engedjük hatni ránk. Ismerek családokat, ahol mindenki automatikusan lehalkítja a készüléket és feláll a készülék elől, amikor reklám következik. Vannak országok, ahol mozgalommá nőtt a tv - mentes lakás. Vezető beosztású emberek közül egyre többen kikapcsolják mobil telefonjukat a munkaidő végén, hogy otthon csak egymásra figyelhessenek….

Már azzal is sokat nyerünk, ha gyermekeinkben és önmagunkban is az összefüggéseket tudatosítjuk. Ha gyermekeinket meg akarjuk erősíteni az idegen befolyások ellen, akkor nekünk magunknak kell a befolyásolást – amennyire lehet – elkerülni. Miben áll a befolyásolás a nevelésben? Mindabban, ami megspórolja a gyermeknek, hogy önállóan gondolkodjék, vagy megnehezíti azt. Ami megakadályozza a szabad döntésüket. A kényszer, a szoktatás addig jogos, amíg a gyermek nem képes szabad döntésre. Amint kibontakozik ítélőképessége, a kényszernek egyre inkább háttérbe kell szorulnia.

A csecsemőnek az étkezéshez, lefekvéshez fontos a megszokott időpont betartása. De a felnőtt kiállhatatlan lesz, ha a vacsorája nincs időben az asztalon, vagy le kell mondania az ebéd utáni sziesztáról… A reggeli és esti ima jó szokás a kisgyermeknél, de az a tizenkét éves, aki csak megszokásból imádkozik, tizenhat évesen már majdnem biztos, hogy nem fog imádkozni. A szoktatás szükséges, de pusztán szoktatással nem alakul ki a jellem. Az a „jól nevelt ember”, aki nem lesz szokásainak rabszolgája, akinek minden élethelyzetben van tartása.

Általunk használt kényszerítő eszközök a nevelésben az ígérgetés és a fenyegetés. Persze ezek nem tévesztendők össze a jogos jutalmazással és büntetéssel. Néhány tipikus, veszélyes kényszerítés, fenyegetés: „Ha elmosogatsz, kapsz pénzt! Maradj itt, mert jön a mumus! Ha mindent megeszel, kisüt a nap! Dörög az ég, haragszik a jó Isten!” Ilyenkor az értelem működését kikapcsoljuk, és az érzelmek, vagy a negatív érdek kezd el működni. Ne csodálkozzunk, hogy az ugyanilyen eszköztárral dolgozó hirdetések, plakátok nagy hatással lesznek majd az általunk így nevelt gyermekekre!

Ez a módszer a vallásos nevelésbe is beszivárog. Sokkal hatékonyabb, és időt állóbb: ha személyes szeretetkapcsolatot alakítunk ki gyermekünk és az Isten között, ha korának megfelelően a lehető legtöbbet elmagyarázunk neki szertartásaink jelképrendszeréből, ha korosztályos szeretetközösségben vesz részt a szertartásokon.



Polgári László













lablec

emft_eu uszt hu-ro nka

© Hajdúdorogi Egyházmegye

Impresszum Kapcsolat