Váltás akadálymentesített változatra
fejléc
ünnep
 






Máriapócs

Miskolci Apostoli Exarchátus

Szent Lukács Szeretetszolgálat

Szeretettár

Szent Atanáz Hittdományi Főiskola

Görögkatolikus cigánypasztoráció

parochia.hu

Szeminárium

Szent Atanáz Kegytárgybolt

Örökségünk kutatócsoport

Tudásolimpia

Diakónus

MKPK


Tegye fel kérdését a lelkiatyának!
(IP-cím: 23.22.194.120)


Mennyi kilenc meg egy? (számmal)


Van-e életkorhatár a pápa választásnál,hány éves kortól lehet valaki pápa?

Tudomásom szerint nincs erre vonatkozó korhatár. Viszont püspök csak 35. életévét betöltött személy lehet, aki már legalább 5 éve felszentelt pap. Így talán ez tekinthető alsó korhatárnak.


Tisztelt lelkiatya!

Egyházjogi kérdésre keresek választ.
Konkrétan az a kérdésem:
egyházilag szabad ,katolikus vallású személy köthet-e katolikus egyházi esküvőt olyan elvált református személlyel, aki korábban református szertartás szerint házasodott, és ezután elvált ?

Nem. A Katolikus Egyház a más vallásúak házasságkötését is tiszteletben tartja, érvényesnek tekinti, ha azt a saját előírásaik szerint kötötték meg. Ez esetben tehát a református félnek nincs módja új házasságot kötni. Természetesen érdemes azért megvizsgálni így is azt a házasságkötést, de pusztán felekezeti különbség miatt nem lehet azt gondolni, hogy az érvénytelen, s most a református illető szabad állapotú volna.


E szöveg helyére írhatja a lelkiatyának szánt kérdését...
Görög katolikusok vagyunk. Sokat imádkozunk.
Nagy hibát követtünk el anyagiak terén, s most bajban vagyunk.
Megbocsát -e és segít-e a Jó Isten rajtunk?

Kedves Testvéreim!
A Jóisten mindenkinek megbocsát, aki bocsánatot kér Tőle. Efelől nem kell aggódniuk. Bízzanak is abban, hogy az Ő megbocsátó szeretete elsősorban lelki erőt fog adni, hogy a nehézségekben ne csüggedjenek. A pénzügyi dolgok sajnos kérlelhetetlenek, azoknak megvannak a maguk következményei. Mégis a mindenható Isten úgy tudja átrendezni az életünket, hogy lassan minden a helyére kerül. Ebben is bízniuk kell. Türelem és bizalom - erre van most szükségük.


Kedves Lelkiatya!
A napokban gondolkodva az életemről és azokról az eseményekről,amelyek velem történnek,arra a következtetésre jutottam,hogy nem tudok hinni,bízni,remélni és szeretni.Akármilyen irányba fordulok zsákutcába jutok.Egy beszélgetés arra irányította a figyelememet,hogy talán mindent egyedül akarok megoldani,és bár rendszeresen imádkozom,kérem Isten segítségét,valami hiányzik az imádságaimból,de nem tudom,hogy mi.Tapasztaltam,hogy ha személyes beszélgetés formájában tárok fel dolgokat az Úr előtt,mintha jobban figyelne rám és ilyen esetekben volt ima megtapasztalásom is.De nem tudom mindig feltárni a dolgokat az Úr előtt,mert sokszor én magam sem tudom megfogalmazni,kimondani mindazt,ami bennem van.Az is megvilágosodott előttem,hogy észrevétlenül is,a rendszeres imádságaim ellenére is kizárom Istent az életemből,azzal,hogy nem tudok neki teret adni,hogy ő vegye át az irányítást az életem eseményei felett.Azt kérdezném,hogy hogyan tudnám jobban beengedni az Urat az életembe?Hogyan hallhatnám meg jobban az ő hangját?Mi ennek a módja?
Válaszát előre is köszönöm!
Tea

Kedves Tea!
Merítsen erőt ezekből a tapasztalatokból, amikor sikerült jót beszélgetni az Úrral. Azt mondja, amikor beszélgetés formájában tárta föl a lelkét, akkor mintha jobban figyelt volna Önre. Épp fordítva van, ilyenkor Ön figyelt jobban Őrá. Ő mindig teljes figyelemmel, mondhatni, készenléttel áll a rendelkezésünkre. Nyilván kitalálja a gondolatainkat is, de az imádság azért szükséges, hogy eközben mi magunkat nyitjuk meg Őfeléje. És a segítsége is ilyenkor tud hatékony lenni. Mi egyebet tanácsolhatnék, mint azt, hogy ezt tegye meg minél gyakrabban. Szánjon időt arra, hogy az Úrral beszélgessen, de még inkább, hogy figyeljen Őrá. Tudjon akár csendeben is maradni az imádság során. Ha ezt nem minden nap teszi meg, akkor nem tud kialakulni a lelkében az a képesség, készség, hogy minden körülmények között Őrá figyeljen. Ha viszont megteszi, akkor azt is észre fogja venni, hogy ami zsákutcának tűnik, az csak kanyar, s talán nem is baj, hogy megtette. Ráébred arra, hogy a bizalom, a ráhagyatkozás, az nem akarati cselekvés, hanem egyszerű következménye az Úrral töltött együttléteknek. Ezt még akkor is tegye meg, ha olykor nem érzi jól magát benne, ha nehéz elkezdeni, nehéz magát rászánni. Ezt a kitartást kérte tőlünk Jézus az imádságról szóló tanításában.


Kedves lelkiatya!
Mennyire káros a lélekre a hipnózis? Egy ismerősöm mesélte, hogy neki segített. Én úgy tudom, az egyház nem ajánlja. Van olyan eset, amikor elfogadható? Ha nem helyes, hogy lehet, hogy az ismerősöm boldogabbnak érezte magát utána? Lehet olyan boldogság, ami nem az Istentől jön? Köszönöm a választ

A hipnózis a pszichiátriában használt gyógymód. Arra szakavatott orvos bizonyos esetekben föl tudja használni. Ebben nincs semmi elvetendő. Ugyanakkor kétségtelen, hogy veszélyeket is hordoz magában, mert a hipnózist alkalmazó személy vissza is élhet ezzel a helyzettel. Ha ennek legkisebb veszélye is látszik, akkor nem szabad az embernek magát alávetni.
A hipnózissal nem lehet boldogságot előidézni. Bizonyos gátaktól, elfojtott érzésektől lehet enyhületet vagy akár teljes szabadulást is elérni, de ennek a jó érzése még messze nem azonos a boldogsággal.
Nincs boldogság az Istenen kívül. Ideig-óráig tartó örömöt lehetséges különféle módokon gerjeszteni, de ha az nem az Isten akarata szerint való, tehát bűn, akkor később súlyos árat követel ez a játék.


Kedves Paptestvér!Az iránt érdeklődnék, hogy van e lehetőség arra,Görög Katolikus liturgiában jártas Római Katolikus pap koncelebráljon a GK. liturgián? Ha igen milyen engedélyek kellenek hozzá?

Semmi akadálya nincsen annak, hogy római katolikus pap koncelebráljon görögkatolikus Szent Liturgián, ha arra megfelelő nyomós indok van. Bizonyos jártasság természetesen szükséges hozzá, hogy a részvétele valóban celebráció legyen, ne pedig téblábolás. Idegen nyelvű végzés esetén elengedhetetlen feltétel, hogy a celebráló ismerje, értse a szertartás nyelvét. Görögkatolikus papok esetében szükséges a saját ordinárius beleegyezése. A jog ugyanis - a rítusok keveredésének veszélye miatt - nem ajánlja a rítusközi koncelebrációt, csak megengedi. A római katolikusoknál - tudomásom szerint - nincsen ilyen megengedettségi feltétel. Fontos elv még, hogy mindenki a saját rítusának megfelelő liturgikus öltözéket vehet csak fel, tehát görögkatolikus Liturgián a római pap római miseruhát ölt magára. Továbbá több pap esetén csak akkor ajánlott a koncelebráció, ha a celebráló papok mindnyájan elférnek a szentélyben, illetve, ha a hívek száma ésszerű módon, meghaladja a koncelebráló papok számát. A szentélyen kívülről való celebráció minden körülmények között kerülendő.


Kedves Lelkiatya!
Azt szeretném megkérdezni hogy hogy van Héberul Feltámadt Krisztus halotaibol legyőzte halálal a halált és a sirban lévőknek életetett ajándékozot

Fonetikusan leírva:
Kám hammásíah min hammétím
bittél et hammávet bammávet
nótén hajjím lökól sóköné kerev.


Dicsőség Jézus Krisztusnak! Tisztelt Lelkiatya!
Az ortodox egyházakban a diakónusokat is Atya megszólítással pl. X.Y diakónus Atya (Fr. Dcn leginkább angol nyelvterületen találkoztam ezzel).
Hogy van ez a görögkatolikusoknál?
Köszönöm.

Van rá eset, hogy felszentelt diakónust a mi egyházunkban is atyának szólítanak. Főként, ha ez önkéntelenül adódik, mert az illető diakónus valóban atyai szeretettel bánik az emberekkel, akkor ez dicséretes. Ha történetesen a diakónus atya követelné ezt minden áron, akkor viszont éppen nem volna méltó erre a megszólításra.


Tisztelt lelkiatya!
Elgondolkodtam Bódi László halála kapcsán azon, hogy vajon nem bűn-e az, ha valaki - bár az élete múlik ezen - nem fogadja el a műszív átültetést, azért hogy "az ő testében ne dobogjon más szíve"? Mi az egyház álláspontja ezzel kapcsolatban és mi a szervátültetéssel kapcsolatban egyáltalán? Hirtelen még az is eszembe jutott, hogy a jehovák felfogása - miszerint ők sem fogadnak el vérátömlesztést - egy kategóriába tartozik-e ezzel?
Válaszát előre is megköszönöm: Margit

A betegnek kötelessége a normális orvosi kezeléseket és operációkat elfogadnia, amelyek egyértelműen a javát szolgálják és jó eredményekkel kecsegtetnek. A rendkívüli, a halálveszéllyel járó és az állapotához képest aránytalan beavatkozásokat nem kötelessége vállalnia a betegnek. (Bizonyos amputációk és szervátültetések, mint pl. a szívátültetés is ide tartozik.)Fontos, hogy a betegnek milyen alanyi kötelezettségei vannak még életében, mert pl. kisgyermekek felnevelése esetében a kisebb reményt is kötelessége lehet megragadni.
A vérátömlesztés ma már normális és nem rendkívüli orvosi beavatkozás. A jehovisták azon téves antropológia alapján utasítják el, miszerint a vér a
lélek hordozója. Ez tévedés. A lélek egyetlen szervhez sem köthető - az
agyhoz, szívhez sem - mert mindig az élő szervezet egészéhez van rendelve,
minden szervhez köze van. Ezért életmentő vérátömlesztést elutasítani
erkölcsileg nem szabad.
A szervadományozás ma már semmiképp sem számít csonkításnak, sőt, ha élő ad élőnek, akkor a hősies szeretet jele lehet. Csak egészséges és a személyi integritást nem sértő szervet, szövetet lehet adományozni. Ezért általában páros szervek, szövetek merülnek föl. Tilos viszont az ivarszervek és az agy (ez fikció, mert nem lehetséges), agyszövet átültetése, mert sérti a személyi integritást. Nem élő donorból a szervek, szövetek kivétele, az ő életében történt rendelkezései figyelembe vételével, természetesen lehetséges. A test feltámadásának - lelki, szellemi test támad fel - nem akadálya a szervadományozás, ezért itt hitbeli aggályokról nincs sok értelme tárgyalni, mert Isten cselekvése ezt felülmúlja.


Lelkiatyának mi a véleménye az új pápa külsőségbeli formabontó dolgairól?
Pl. nem mozettában jelent meg, a stólát csak áldásra vette fel, nem hordja a pápai aranykeresztet, szakadt fekete cipőben jár...
Én értem, hogy a Szentatya célja ezzel az, hogy még inkább kiemelje a "szegénység" témakört és az alázatosságot. De az talán nem túlzás egy kicsit?
Picit úgy érzem, mintha Benedek pápa öröksége el lenne ezzel törölve, aki igenis adott a formai dolgokra - és én pl. ebben semmi kivetni valót nem találtam.

Az bizonyos, hogy Ferenc pápa magatartása nem tiltakozás, nem is hóbort. Mint hallottuk, korábban is roppant egyszerű életet élt. Becsülendő, hogy ezt akarja most is követni. Őt választották meg pápának - a Szentlélek vezetésével - most pedig folytatja a maga egyszerű életét pápaként. Ebben semmi kivetnivalót nem találok. Nekünk sem szabad szembeállítanunk egyetlen elődjével sem. Mindenki a maga adottságai szerint vezette, vezeti az Egyházat. Legjobban tesszük, ha tanulunk tőle, nem pedig bírálni akarjuk - mint sokan teszik.


Kedves Lelkiatya?
Az a kérdésem, hogy a lelkiatyasághoz hozzátartozik-e az, hogy a vezető néha keresse vezetettjét, vagy csak érdeklődjön egy kicsit afelől, hogy hogy van lelkileg, mi játszódik mostanában benne? Vagy mindenkinek magának kell időnként jelentkezni a lelkivezetőjénél? Azt sejtem, hogy minden papnak sok tennivalója van, és így nehéz mindenre figyelni, de éppen ezért mindig kicsit félve keresem föl az atyát, mert azt gondolom, hogy biztosan azért nem keres, mert sok dolga van, így jobb lenne, ha inkább nem is zavarnám még én is. Egyébként meg egy kicsit bátorítana is az, ha néha ő maga kezdeményezné időnként azt, hogy segítséget nyújtson nekem.

Nem tartozik hozzá. Ez túl nagy teher volna a lelkiatyáknak. Nyilván mindegyik lelki gyermeküket személyesen hordozzák imádságaikban, de nem várható el tőlük, hogy külön érdeklődjenek is lelki hogylétük felől. Van, aki erre is képes, aki erre külön karizmát kapott. Illetve az is lehetséges, hogy az atya egyes, jobban rászoruló lelki gyermekére különösebben is odafigyel. De ismétlem, nem várható el az, hogy mindenkivel így tegyen.
Ugyanakkor ez senkit sem szabad, hogy távol tartson attól, hogy a lelkiatyját fölkeresse, hozzáforduljon tanácsért, lelki megkönnyebbülésért. Hiszen ez a dolgunk. Olykor az ember hajlamos önmagát is becsapni azzal, hogy valójában inkább tart egy-egy szembesüléstől, s ezért vonakodik felkeresni a lelkiatyát, miközben arra hivatkozik, hogy nem akarja őt zavarni. Ne várjon az ő kezdeményezésére, lelki gyógyulásáért magától keresse fel az orvost!


Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Lelki atya, elérhető az interneten valahol a Keleti Kódex magyarul? Lehetséges lenne esetleg feltenni valahova ide a honlapra?
A római testvérek CIC-e mindenhol fellelhető. Lehetne ez a CCEO-val is?
köszönettel:Teofil

kedves Teofil!
Kérése kapcsán egyelőre a Liturgia/szertartásaink oldalon találja meg a Keleti Kódexet. Jobb híján itt helyeztük el. Átalakulóban van a honlapunk, s majd találunk ennél megfelelőbb helyet is a számára. Most ennyivel tudtuk Önt segíteni.


Kedves Lelkiatya!
Tanácsot szeretnék kéri. Az életem nagyon nehéz helyzetben van. Majdnem minden területen. Az egészségem megrendült, két súlyos betegségem is van. Anyagi gondokkal is küzdök én is és a szüleim is. Sajnos annyira kevés a fizetésem, hogy szinte rezsire és ennivalóra is alig elég. A szüleimnek is sok anyag i gondjuk van, lehet, hogy az otthonunkat elárverezik. Édesanyám is beteg, több betegsége is van. Láttunk szebb napokat is. Istenélő, vallásos emberek vagyunk. Nem tudom, miért történik ez. Édesanyám mondogatja folyton, hogy nem akar élni, nem hiszi, hogy lesz kiút. Lemondott az életről.Ezt nagyon nehéz hallgatni. Pedig vallásos és optimista volt.
Én is nagyon magam alatt vagyok, nem látok kiutat. Semmi öröm nincs az életünkben. Mit lehet ilyenkor tenni? Nem akarom elveszíteni a hitemet! De sokat gondolkozom a miérten. Biztos nagyon rossz ember vagyok, hogy ezt a sorsot érdemeljük. Tudom, hogy a keresztet viselni kell, de már nem nagyon bírom cipelni. Kérem adjon tanácsot, hogy ezeket a nehéz időket hogyan lehet átvészelni?!
Előre is nagyon köszönöm!
Üdvözlettel Marian

Kedves Marian!
Örülök, hogy hittel próbálja fogadni az élete nehézségeit. Nem is lehet másként. Mégis egy ponton rávilágítok, hol igazítson az Isten-kapcsolatán. Önmagát rossz embernek tartja, hogy ilyen sorsot érdemel. Tudnunk kell, hogy az életünkben a velünk történt események nem jutalmak vagy büntetések a Jóistentől. Persze, a tetteinknek megvannak a következményei, de azt általában be is látjuk. Azonban sok olyan dolog is történik velünk, amelyeket nem érdemeink alapján kapunk. A legtöbb ezek közül a sok jó dolog, amelyet érdemeinken felül kapunk, de van sok rossz is, amelyet nem érdem szerűen érkeznek. Egészen másként kell tehát megközelíteni ezt a kérdést.
Nehéz Önnek válaszolnom, hiszen vélhetően én jobb anyagi körülmények között élek. Van mit ennem, van, mibe öltöznöm, velem együtt a családtagjaimnak is, s ezzel teljesen ki vagyok elégítve. Igaz, Szent Pál is erre buzdított, hogy ha ez meg van, legyünk elégedettek (1Tim 6,8).
Amikor nehézségek érnek, rajtam múlik, hogy azt csapásnak, büntetésnek, próbatételnek vagy éppen áldásnak élem meg. Az Istennel való kapcsolatomtól függ. A szegénység egy bizonyos fokig viszonylagos. Ma sok elszegényedett magyar családról beszélünk, pedig még mindig sokkal jobban élünk, mint sok szegény ország lakossága. Ez, persze, nem jelent vigaszt, mégis segít látni, hogy mennyire viszonylagos a mi helyzetünk megítélése. Még itt, Magyarországon is, a mainál sokkal nagyobb szegénységet éltek meg őseink, mégis hatalmasat tudtak alkotni, templomokat építeni, nagy családokat nevelni.
Egyházunknak feladata, hogy a szegényekről gondoskodjon - erre most, az új pápa különösen is felhívja a figyelmünket - tehát, ha valóságos szükséget szenvednek, forduljanak a Karitász szolgálatunkhoz. Ez ugyanis ma már nem csupán sürgős segélyeket tud nyújtani, de hosszabb távú támogatást is képes szervezni. De ennél fontosabb feladata egyházunknak, hogy megtanítson Isten szemével látni, a világot Isten gondolataival szemlélni.
Kézzel fogható tanácsom, hogy nézzen körül, és ha lát olyan embert vagy családot, akik Önöknél rosszabb körülmények között élnek, akkor segítsen rajtuk. Még akkor is, ha ez Önnek áldozatot jelent. (Eszébe juttatom Illés és az éhező özvegy találkozásának történetét: 1Kir 17,10-15).
Másik dolog, hogy vegye számba, mi az, amit kapott, aminek örülhet. Ne feledje el hálás szívvel megköszönni!
Ezek után pedig nyugodt szívvel fogjon nagy imádságba, és beszélje át az Úrral, hogy Ő mit tanácsol Önnek, merre lépjen, mit változtasson az életén.
Attól a sötét gondolattól teljesen meg kell szabadulniuk, hogy ezt a nehéz sorsot most az Isten mérte Önökre. Higgyen abban, hogy Ő, a Mindenható, ebből is ki fog tudni hozni valami áldást. Keresse is ezt, imádkozzon is érte. Ha még ez nem nagyon megy, akkor legalább azért imádkozzon, hogy megkapja ennek kegyelmét. Imádkozzon hitük megerősödéséért!


Hogyan mondják ógörögül, hogy Dícsértessék a Jézus Krisztus! Lehet hogy Önöknél Dícsőség?

Köszönettel
Kolonics Gábor
kolonicsg@yahoo.com

A Dicsőség Jézus Krisztusnak! így hangzik görögül: Doxa tó Iészou Khrisztó. A görög nyelvben azonban nem használják ezt a köszöntési formát.


Tisztelt Lelkiatya!

Szeretnem megtudni,hogy mire hasznaljak az olivaolajat a templomban? Azt tudom hogy gyermek megkeresztelesekor,de igazabol az erdekelne,hogy mire es milyen ritualehoz köthetö az olivaolaj hasznalata.Ferjem nagy hivö,nagyon vallasos en is az vagyok,eljarok en is eleg sürün templomba,de näla a vasärnap templom nelkül nem letezik.Gyorsan es röviden elmondom mi a sztori.En külföldön elek,1,5 eve összehazasodtunk,mivel ö Afrikabol szärmazik csak menekült statuszban tartozkodott eddig Europaban,mez hosszu kemeny evek voltak.Ma 1,5 evi häzassäg utän megkapta az europai visumot es egy afrikai boltban vett egy üveg olivaolajat es ott ritualet tartott,hogy mit csinält az olivaolajjal azt nem tudom,csak anyit mondott a boltos nem örült.Azt mondja en nem vagyok jo katolikus ,mert en nem tudom hogy egy ferfi egy ilyen szituacioban mit csinal egy üveg olivaolajjal.Kerem segitsen nekem ,välaszoljon kerdesemre.Välaszät elöre is köszönöm.
Üdvözlettel Krisztina

Kedves Krisztina!
Én sem tudom, hogy a férje milyen rituálét végzett el. A mi szokásaink szerint ez teljesen ismeretlen. Az is, hogy boltban vásárolt anyaggal bármilyen vallásos gyakorlatot végezzen, s főként az, hogy azt akkor mindjárt a boltban, a megvásárlás pillanatában. Ha szentelt dologról van szó, azt tisztelettel kell kezelni, de nem tudok olyan előírásról, amely ezt ilyen módon szabályozná.
Viszont szentelt dolgot áruba bocsátani nem is lehet. Főként profán boltban. Szóval, nem tudom elképzelni, hogy indokolt lett volna ez a rituálé.
Fontos tanácsom, hogy ezt nyíltan beszélje meg a férjével. Ne legyen abban semmi szemrehányás vagy számonkérés, de palástolása sem annak, hogy Ön ebből nem ért semmit. Ez a helyzet jó lehetőséget ad arra, hogy az Önök közötti különbségekről most nyíltan beszéljenek.


Tisztelt Lelkiatya!

Azzal tiszteletteljes kérdéssel fordulok Önhöz, hogy megtudjam: hány éves korig lehet,- vagy érdemes jelentkezni papképzésre? 39 éves, jelenleg köztisztviselőként dolgozó férfi vagyok. ... Budapesten élek a feleségemmel és kisfiammal. Ugyanakkor nem telik el nap, hogy ne érezzek valami furcsa érzést magamban. Mindig arra gondolok, pontosabban olyan érzésem van, mintha rossz helyen lennék, rossz időben. Egyben az az érzés, az a tudat, hogy Istent szolgálhatnám, megnyugtatóan hat rám. Mit jelent ez? Miért van ez? Most első éves hallgató vagyok a ... főiskola, teológia szakán. Levelező szakon. Amikor az iskolában vagyok, teljes megnyugvás, határtalan boldogság tölt el. Persze akkor is, amikor a családommal vagyok. Kérem segítsen! Mit tegyek?
(véletlenül találtam erre az oldalra, de örülök neki nagyon!)

Tisztelettel: R. György


Kedves György!
Elvileg nincs felső határa sem a szemináriumi jelentkezésnek, sem a papszentelésnek. Egyházunkban is volt már példa arra, hogy 50, sőt, 70 éves embert szenteltek pappá.
Mégsem javaslom Önnek, több gyermekes családapának, hogy a papságra jelentkezzen. Görögkatolikus egyházunkban a papnevelés összesen 8 évig tart. Ez bizonyos helyzetben lehet néhány évvel rövidebb is, de még nagyobb nehézséget jelent, hogy az egyházjog előírása alapján megfelelő időt ebből a szemináriumban kell tölteni. Nehezen tudom elképzelni, hogy emiatt több évre a családjától távol éljen.
Könnyen lehet, hogy a lelkében fölfedezett érzése nem alaptalan. Az ember megérzi azt, ha nem a helyén van. Keresse bátran imádságában, hogy mit vár Öntől az Úr. Szerintem nem a papi szolgálatot. Hisz annyi minden mással is lehet szolgálni Krisztust és az Ő egyházát, a híveket. Egyházunkban van lehetőség arra, hogy világban élő férfiak felvegyék a kisebb rendeket, a felolvasói és az alszerpapi rendet. Lehetséges az is, hogy valaki állandó diakónussá szentelődjön. Ezeket esetleg érdemes átgondolni. De még többet jelent, ha ott, ahol van, családjában, munkahelyén apostollá válik, hirdeti - legfőképpen tetteivel - a Mindenható szavát. Ehhez nem szükséges még külön az egyházi rend szentsége.


Kedves Lelkiatyám!

Ha valaki úgy érzi, hogy teljesen igaz rá a zsoltár 38(37) fejezete,mit tegyen? Mit imádkozzon és, hogyan próbáljon tovább lépni, élhető életet élni? Az Úr kezébe adtam a lelkem, tudom, hogy az Ő kezében van anélkül is az életem. Segítség kérő imáimhoz kérhetem-e Önt kedves Atyám? Ha meghallgat és megbocsát a jó Isten nekem, megérezhetem-e azt? Van-e és lehet-e reménye és vigasza annak akire e zsoltár minden szava igaz?

Köszönettel:gyarló ember

Kedves Testvérem!
Olvassa tovább a következő zsoltárokat! A 39(40). éppen úgy szíven fogja érinteni, de a 40(41). már gyógyítani is fogja. A zsoltárok azzal is gyógyítanak, hogy az ember önmagára ismer bennük. Ezért érdemes a zsoltárokkal imádkozni - természetesen mindet ide értve - hogy azok teljessége hasson ránk.
Ön nagy kegyelemben részesült azáltal, hogy maradéktalanul magáévá tudta tenni az egyik zsoltárt. Ez már a gyógyulás első lépése. Meglátja, tovább is fogja vezetni Önt az Úr!


+!
Tisztelt Lelkiatya!
Az imádságban nagy erő van, de mint írja Juliannának, hogy tulzásban csak erre hagyatkozni nem lehet.Az imádság mellett tennünk is kell azért, hogy beteljesedjen kívánságunk.Nagyon jó, hogy a csipőizületes betegért imádkozik, s bennünket is erre buzdít(én is imádkozom érte), de egyben neki is fel kellett volna a figyelmet hívni arra, hogy a gyógyulásért tenni is kell("sürgős műtét"), mert ha imáink ellenére nem gyógyul meg, akkor esetleg az ima hatékonyságában fog kétlkedni.Ugye ismerős:segíts magadon, az Isten is megsegít!
Tisztelettel
drtk

Köszönöm a kiegészítését. Közzé is teszem, mert egyetértek vele. A tanácsot csak Juliannának adtam, de lehetett volna tanácsot adni a nővérének is. Mindenesetre imádkozzunk érte továbbra is.


Katolikus egyházunkat miért nevezzük rómainak?

Ez az elnevezés leginkább a protestantizmus térhódítása nyomán terjedt el, mégpedig apologetikus céllal, hogy megkülönböztessék magukat a római katolikusoktól (anglikán katolikus egyház). Ám egyre inkább a katolikus egyház is átvette ezt a szóhasználatot, hiszen egyértelműen a Rómában székelő egyházfő, Róma püspöke szimbolizálja a római katolikus egyház egységét.


kedves Lelkiatya!
Hosszabb ideig nehéz periódusban voltam,most kezdtem el újra a dolgokat és változtatni az életemen.Amikor kicsit megindulnak a dolgok,utána gyakaran előfordul,hogy kicsit visszacsúszom.Ezt kudarcként élem meg,és olyan gondolataim támadnak,hogy nem is éri meg harcolni, és belőlem már nem lesz semmi.Volt néhány év az életemeben,ami kiesett,és kísért az is,hogy akkor miért nem mentek a dolgok,miért nem tudtam többet tenni,miért voltak a buktatók és törések.Mit tanácsolna az atya?Mivel tudnám erősíteni magam?
Válaszát előre is köszönöm!

Mindenekelőtt azt tanácsolom, ne a múlton merengjen, ne azon keseregjen. Nem csak azért, mert azok elmúltak, hiszen tudjuk, hogy a múlt hatása kihat a jelenre is. De ennél sokkal fontosabb, hogy a mindenható Isten még ezeket a hatásokat is át tudja alakítani, a javunkra tudja fordítani. Persze ennek mikéntjén sem érdemes sokat töprengeni. Sokkal fontosabb az előre tekintés, annak keresése, hogy az Úr mit tár Ön elé, mit kér Öntől.
Nem vagyunk gépek, amelyeket, ha beindítanak, megy folyamatosan, leállás nélkül. Törékenyek, sérülékenyek vagyunk. Ezzel számolni kell. De ez sem elkeseredésre ad okot, hanem sokkal inkább az Istenbe vetett bizalomra, hiszen ő törékenységünk, gyöngeségünk ellenére is fel tud használni, nagy dolgokat képes művelni velünk.
Ne gondolja, hogy egyedül van ebben a küzdelemben. Isten mindig ott van Ön mellett és segít. Gondolja csak el, hogy Önök ketten mindenre képesek! Ami hiányosság Önben van, azt Ő pótolja. Nem vagyunk tökéletesek, de törekednünk kell rá (Mt 5,48).


Üdvözletem Lelkiatya!
Kérdésem kissé politikai lesz. Ha nem válaszolhat rá akkor kérdésem tekintse semmisnek.
Nos elsődlegesen az érdekelne, hogy a görög katolikus egyház, hogy viszonyul a Hungarizmus eszméjéhez valamint Szálasi Ferenc munkásságához? Hiszen a hungarizmus három megnyilvánulási formát integrálni törekszik. Az első integrálását a krisztusi erkölcs jelenti, a második a nacionalizmusban, a harmadik a szocializmusban integrálódik.
Mindez azt is jelenti, hogy a hungarizmus alapja erkölcsileg azért a krisztusi tanítás, mert e mozgalom azt akarja, hogy a népek és nemzetek jelesül pl. a magyar nép és nemzet a valós keresztény erkölcsiség alapján álljanak, szellemileg azért a nacionalizmus, mert a hungarizmus a szubjektív ént és a közösséget úgy igyekszik összehangolni, hogy ezzel előmozdítsa a magyar nép és a hungarista magyar nemzet kultúrájának, társadalmának nemesebbé válását (miközben arra is gondot fordít, hogy se a közösségi szemlélet ne kerüljön olyan túlsúlyba, amely már személyiségsorvasztó hatást fejtene ki, se az önérdek ne kapjon olyan hangsúlyt, amely a társközösségeket fenyegetné elsorvadással), végül anyagi alapja azért szocialista, mert a közösség rendelkezésére álló tőkét, jószágkészletet nem egyes születési vagy vagyoni kiváltságos egyének vagy osztályok, hanem az egész népjóléte érdekében, a nemzet javára akarja hasznosítani.
Továbbá a emlékeim nem csalnak maga Szálasi Ferenc is görög katolikus volt.
Válaszát várom.Üdvözlettel G.

A görögkatolikus egyháznak nincs politikai állásfoglalása. Miként magának a Katolikus Egyháznak sem. Ha az Egyháznak a hungarizmus eszméjéhez való viszonyát vizsgáljuk, akkor ennek módja, hogy a hungarizmust összemérjük az Evangéliummal. Amennyiben vannak közös pontok - s leírásából úgy látom, hogy igen - az örvendetes. Ha vannak benne az Evangéliummal szemben álló nézetei, akkor az roppant veszélyes és kerülendő. Egy eszme annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle. Nem eltekintve attól sem, ahogyan megvalósítják azt.
Büszkék lehetünk nemzetünkre, és fontos feladat, hogy a fiataljainkban - meg önmagunkban is - erősítsük a hazaszeretet, hiszen korunkban nagy erőkkel próbálják ezt a nemes érzést nevetségessé tenni, vagy egyenesen kiirtani. Másik feladat pedig ezzel kapcsolatban az, hogy irányítsuk helyes mederbe ezt a büszkeséget, hazánk és honfitársaink szeretetét, hogy abban szikrája se rejtőzzön a másik ember vagy nemzet gyűlöletének. Még akkor sem, ha egy-egy ember vagy nemzet esetleg ellenségesen viselkedik velünk szemben.
Ismereteim szerint Szálasi Ferenc nem, csak az édesanyja volt rutén származású görögkatolikus.


Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a szent liturgiákon használt Szent Evangéliumot (ugyanolyan díszes formában)lehet e kereskedelmi forgalomban vásárolni valahol? Lehetne e a szent kereszt és szent ikon mellett a szent evangélium is tisztelet tárgya otthonunkban? Minden reggel azt is megcsókolnám. köszönöm segítségét.

Nagyon szép dolog a Szentírást az otthonainkban is külön megbecsüléssel tisztelni. Több családban is így tesznek. A kegytárgy boltjainkban lehet kapni Evangéliumi borítókötést, de ennek az ára rendkívül magas, hiszen egészen díszes darabokról van szó. Ráadásul ezek a kötetek liturgikus könyvek, és kizárólag a négy evangéliumot tartalmazzák.
Javaslom inkább, hogy a családban használt teljes Szentírásnak adjanak díszesebb kötést, és úgy helyezzék el kiemelt helyre az otthonukba. Nagyon szép gyakorlat az is, ha imáik részeként azt meg is csókolják. Természetesen ez a tisztelet nem a tárgyra vonatkozik, hanem magára Jézus Krisztusra, magára az Istenre. Az iránta való szeretetünket, hódolatunkat tudjuk így még odaadóbb módon kifejezni.


Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni, hogy mi az állásfoglalása a katolikus egyháznak a mesterséges megtermékenyítésről? Az én tudomásom szerint nem támogatja. Ennek ellenére sok-sok keresztényről tudok, ahol ily módon született gyermek. Mostanában sok olyanról is hallok, hogy koraszülöttek sora születik így, akiknél még az életben maradás is kétséges. Ezzel még több bajt hoz magára az ember. Kérem, tegye meg, hogy leírja, hogyan kell ezeket a helyzeteket, tetteket keresztényként megítélni.
Köszönettel: Betti

Kedves Betti!
Az egyház nem támogatja a mesterséges megtermékenyítést, mindig az örökbefogadást ajánlja inkább. A házasságon kívüli donor esetében kifejezetten tiltja. Viszont toleránsabban ítéli meg azt, amikor homológ esetben - tehát a férj a donor - minden zigótát beültetnek, s később sem csippentik ki a nem megfelelően fejlődőt, tehát a zigóta megölését kizárják, s mindenképpen vállalják az esetleg nem egészséges utód létrejöttét. Tudni kell, hogy a statisztikák alapján ennél a módszernél sajnos csak kb. 50% az esélye az egészséges gyermek megszületésének.
Nem kisebb a kockázatot jelent a mikroinjekciós megoldás, ahol bár kizárják a több zigóta létrejöttét, mivel 1 spermiumot fecskendeznek a petesejtbe, viszont nagy százalékban itt is nem az egészségesen működőnek látszó sperma a genetikailag igazán egészséges.
Súlyos kérdések ezek, melyek arra mutatnak, hogy az ember olyan területekre merészkedik, ahol már nincs illetékessége. Így aztán képessége sincs helyesen megoldani a kérdést. Ezért érdemes alázatosabban figyelni az Egyház szavára.


Dicsőség Jézus Krisztusnak

Kedves Lelki Atya,
Az a kérdésem, hogy mi a véleménye az internetes aukción árul ereklyékről? Például az általam bemásolt linken: http://www.ebay.com/itm/reliquary-Saint-Anthony-Abbot-/350726983337?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51a8f50ea9 Remete Szent Antal ereklyéjére lehet licitálni!
Félek, hogy átverés. Hol lehet akkor biztos megbízható forrásból ereklyét vásárolni? köszönöm.

Elképesztőnek tartom az ötletet, hogy pénzen vásároljanak szentek ereklyéit, főként, hogy világhálón keresztül licitáljanak rá. Ez nem más, mint a kegyelem áruba bocsátása. Fogalmam sincs, hogy ez a cég, amely minden egyéb cikkel is kereskedik, honnan tudna beszerezni hiteles ereklyéket, hogyan tudná azoknak hitelességét csalás nélkül igazolni. Semmiképp sem javaslom, hogy ezzel a dologgal foglalkozzon, bármilyen kecsegtetőnek tűnne is, hogy ilyen szent ereklyéhez jusson ilyen módon.
Ereklyét csak püspök hitelesíthet. Csak tőle vagy olyan személytől kaphat, akiben megbízik, hogy az ereklye hiteles püspöki jóváhagyással bír.


Dícsőség Jézus Krisztusnak!
Nem kérdezni, hanem kérni szeretnék. Szeretném kérni a lelkiatyát, és a közösségeket, hogy imádkozzanak nővérem gyógyulásáért, aki nem tud járni,vagy nagyon nehezen, 4 éve kialakult csípő és térdizületi kopás és gyulladás miatt. Sürgősen műteni kellene. Azért szeretnék imát kérni, hogy műtét nélkül gyógyuljon meg.

Nagyon-nagyon köszönöm az imákat!

Én is imádkozom érte, s bizonyára többen, akik olvassák, szintén csatlakoznak hozzá.


Tisztelt Lelki Atya !
Én az ördögűző imával kapcsolatban szeretnék kérdezni, sajnos ahol én élek,nem tudok ördögűző paphoz eljutni.Van több szabaditó ima, amit mindennap imádkozom, legtöbb Don Gabrielle Amorth vatikáni ördögűző által ajánlott ima. És van egy imám, Rontás elleni imádság a görög keleti szertartásból,Kyrie eleison. Uram, minden idők............ de én úgy gondolom ez csak a töredéke lehet a teljes imának, amikor ezt az imát mondom folyamatosan ráz a hideg, többször észleltem már a gonosz jelenlétét körűlöttem,pl. félelem érzet a szobának egy bizonyos pontján. Folyamatos és sokféle betegségek. Rendszeresen járok templomba, gyónok, Szentáldozáshoz járulok, de valahogy úgy érzem valami,hogy nem vagyok szabad teljesen, annak ellenére, hogy mindennap felajánlom az életemet az Úr Jézusnak, túl lehangolt és szomorú vagyok sokszor. Kérem segitsen nekem, hogy ennek az imának a teljes szövegét megtaláljam valahol. Köszönöm a segitséget, a Jó Isten áldja meg érte. Tisztelettel Julianna

Kedves Julianna! Nem ismerem ezt az imát, amelyre utal. De nem is javaslom, hogy sokat kutasson utána. Nem az ima szövegétől függ annak hatékonysága, hanem a hittől, amivel mondják. Azt gyanítom, hogy Ön, bár nagy buzgósággal használja az egyházunk ezen eszközeit, az imákat, a szentségeket, de túlzottan ezektől várja a segítséget. Ha rendszeresen gyónik, van-e lehetősége arra, hogy állandó paphoz járjon, aki Önnek lelkivezetést is nyújt? Ez nagyon fontos része annak, hogy helyes Isten-kapcsolata alakuljon ki. A helyes és mély hittel elegendő egyetlen egyszer elmondani valamilyen egyszerű imát, és máris meghallgatja az Úr. Nem említette, hogy olvassa-e rendszeresen a Szentírást? Akár igen, akár nem, ezt tudom javasolni, hogy olvassa minden nap, és figyeljen annak mélyebb tanítására. Különösen a zsoltárokat tanácsolom imádkozni. De a legfontosabbnak azt tartom, hogy legyen állandó lelki vezetője, aki rendszeresen tud Önnek tanácsokat adni. Nem kell félnie semmi gonosz, alvilági erőtől. Krisztus Urunk végtelenül erősebb. Ha ennek hitében él, hogy Ön Őhozzá tartozik, akkor igazán nincs mitől tartania. Ha betegség, szomorúság gyötri is, az az Isten dicsőségét szolgálja, és nem veszi el az Ön igazi, belső boldogságát. U.i. Javaslom továbbá, hogy ne csak önmagáért imádkozzon, hanem másokért is. Itt láthat az Ön írása felett egy imaszándékot. Kérem, Ön is foglalja imájába ezt a járásában akadályozott leányt. Köszönöm.


Kedves Lelkiatya!
A konklávé kezdete előtt olvasgattam egy keveset ennek menetről. Többször említést nyertek a választó bíborosok. Többhelyen láttam, hogy három csoportba osztották a bíborosokat: püspöki rend, presbiteri rend és diákónusi rend.
Gondoltam elsőre, hogy akkor biztos léteznek az egyházi hierarchia mindhárom fokán bíborosok - bár egy kicsit megdöbbentőnek hangzott.
Aztán láttam, hogy pl. több diákónus-bíboros is korábban megyéspüspök volt, tehát a egyházi rend felsőfokán áll.
A kérdésem az lenne, hogy akkor pontosan mit is takarnak ezek a rendek a bíborosoknál (diák., presb., püsp.)
Péter
Ui.: keleti szertartású bíborosok résztvesznek a konklávén (pl. a maronita (bíboros) pátriárka?

Kedves Péter!
A bíborosi cím nem egyházi rendfokozat, hanem rang és szolgálati terület. Az egyházi rendnek három fokozata van: diakónus, áldozópap és püspök.
A mai gyakorlat szerint - tudomásom szerint - minden bíboros püspök, de a történelem során volt, hogy diakónus vagy áldozópap kapta meg ezt a rangot.


Dicsőség Jézus Krisztusnak
kedves lelki atya
számomra nagyon bosszantó dolog hogy a farsangi bulin egy személy a Püspök atyát gúny tárgyává tette és nem tesznek ellene semmit a püspök atya miért tűri el mind ezt én már radikális lépéseket tettem volna ez nem meg engedett szerintem egy világi elnöktől válaszát előre is köszönöm atya

Azt látjuk, hogy a Püspök atya sok mindent eltűr. Sokszor magát sem röstelli vicces helyzetbe hozni. Nem hiszem, hogy eljutott volna hozzá a hír, hogy valaki viccelődött volna vele, de ha mégis, azt gyanítom, akkor sem tett volna radikális lépéseket. A szeretet mindent elvisel (1Kor 13,7).


Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya!
A párommal nem régen jöttünk össze. Már hónapokkal ezelőtt mind a ketten tudtuk, hogy vonzódunk a másikhoz, mégis vártunk az "összejövetellel" mert sok dolgot át kellett beszélnünk. Mind a ketten úgy gondoljuk, hogy a párkapcsolat felkészülés a házasságra, és a tisztaság megőrzése a legfontosabb. Sajnos ezek után felmerült egy probléma, miszerint a kedvesem csak a természetes családtervezést tudja elképzelni, mindenféle fogamzásgátlást elutasítva. Én is élesen elutasítom a fogamzásgátlás szinte összes típusát, kivéve az óvszert. Úgy gondolom, hogy az együttlét az öröm és a gyermek életadásáról szól. De mégis egy házaspárnak joga van eldönteni hány gyereket szeretne. Épp ezért nem értek egyet, hogy csak bizonyos időközönként adhatok és kaphatok örömöt, elég nagy valószínűségű fogantatás mellett. Persze fontosnak tartom az önmegtartóztatás, hogy mindig megőrizze a szépségét és értékét. Tehát a kérdésem végül az lenne, hogy Ön és az egyház mit gondol arról, hogy a házastársak, jelen esetben, óvszert használjanak bizonyos alkalmakkor?

Köszönettel:
Egy 23 éves fiú

Nagyon örülök, hogy ilyen komoly gondolkodású fiatalok találtak egymásra. Beszélgetéseik során most egy nehéznek látszó nézetkülönbséghez értek. Előre jelzem, lesz még több is, nehezebb is. Ezeket akkor tudják jól megoldani, ha vitáik során őszinte törekvés van mindkettejükben a másik gondolkodásának megértésére. Az sem jó, ha mindig csak az egyik enged, de az sem, hogy ha sohasem engednek, hanem félreteszik a kérdést. Tudom, nem könnyű ez, de az emberi kapcsolatnak ez a nehézsége ugyanakkor egyre értékesebbé is teszi azt.
A kérdésére a válasz egyértelmű. Az Egyház nem ajánlja az óvszer használatát. A természetes családtervezést ajánlja, amely lemondással is jár, ugyanakkor megmarad a nyitottság az Isten Gondviselése felé.
Nem teljesen helyénvaló az az állítás, hogy a házaspárnak joga van eldönteni, hány gyereket szeretne. Ez semmiképpen sem jog kérdése, hanem az Isten ajándéka, áldása. Valamelyest tudja befolyásolni az ember, de a végső döntés az Isten kezében van. Hiszen számtalan rajtunk kívül álló tényező is befolyásolja ezt. Például, hiába dönti el egy pár, hogy négy gyermekük lesz, ha történetesen valami miatt egy sem lehet, vagy a negyediknél ikrek jönnek a világra. Ezt a nyitottságot mindenképp meg kell tartani, és készséges szívvel elfogadni. Örömöt pedig bármikor adhat a kedvesének, a párjának, de hogy milyen módon, milyen formában, azt mindig jól meg kell választani.


Dicsőség Jézus Krisztusnak!
T.lelkiatya!Az lenne a kérdésem,hogy a városunkban az idősektől hallottam,hogy nagyböjt 3.-dik vasárnapját követően,(keresztes héten)szigorú böjtöt tartanak.Fiatalabbaktól viszont nem hallottam,és a Tisztelendő atya sem "adta ki"vasárnap a szentmise végén.Mi annak az oka,hogy azokat a dolgokat,amiket nagyanyáink tiszteletben tartottak mi figyelmen kívül hagyunk?ÉS!Az egyház szerint kellene e böjtölnünk ezen a héten?

Bevallom, nem találkoztam még ezzel a szokással, hogy a Kereszthódoló vasárnap utáni hét napjaiban még szigorúbb lenne a böjt. Nehezen is tudom elképzelni, hiszen nem is könnyű az eredeti böjti előíráson még szigorítani: hétköznap sem állati eredetű, sem olajos étel nem fogyasztható, szerdán és pénteken pedig még főtt étel sem, csak nyers, akik Előszenteltek Liturgiáján áldoznak, azok azt is csak utána, tehát este fogyaszthatják. Ez persze az idea, ami felé érdemes törekedni. A teljes nagyböjt időszakára elő van írva a böjt, és az egyéni buzgóságtól illetve lehetőségektől függ, hogy azt ki milyen módon és mértékben éli meg.
Arra van viszont példa, hogy a böjti idő előhaladtával valaki egyre komolyabban veszi a böjtöt, s ennek egyik fordulópontja lehet éppen az időszak közepén lévő Kereszthódoló vasárnap.


Tisztelt Lelki Atya,

Az a kérdésem, hogy van-e a görögkatolikus lelkiség között hasonló karizmatikus közösségek, mint a római liturgiát gyakorlók között?
Ha igen, akkor mi a különbség a római és görögkatolikus karizmatikusok között, illetve hol vannak ezek az egyházközségek.

köszönettel: Johannes

Kedves Johannes!
Karizmatikusnak általában azokat közösséget nevezik, ahol a hívek a Szentlélektől indíttatva (vagy Őrá hivatkozva) különböző jellegű, felszabadult, örömtől sugárzó magatartással élik meg a hitüket. Ilyen azért is nincsen a görögkatolikusok között, mert mi inkább a régi, az ősibb dolgokat szeretjük. Ugyanakkor nem mondható, hogy a görögkatolikusok között nincsenek karizmatikus egyéniségek és közösségek, hiszen a karizma az eredeti bibliai értelmezés szerint a Szentlélek ajándéka. A mi egyházunkban is jelen van és működik a Szentlélek, osztogatja ajándékait. Azt sem mondhatom, hogy nem olyan látványosan, hisz ebben a rítusban is igen gazdag - ma esetleg furcsának ható - eszköztár él. Ezek azonban évszázada élő gesztusok, s a mai szóhasználat szerint emiatt nem szokás rámondani, hogy karizmatikus közösség.


Arra szeretnék választ kapni, hogy a görög katolikus egyház mióta és milyen alapon tiszteli szentként Palamaszi Gergelyt nagyböjt 2. vasárnapján?
Schütz Antal dogmatikája szerint nem szent.
Mivel a 13. században élt, ez már a nagy egyházszakadás (1054) után volt, vagyis legfeljebb az ortodox egyház emelhette oltárra. A görög katolikusok azonban tudomásom szerint először katolikusok, s csak utána bizánciak, mind egyházfegyelmi, mind liturgikus kérdésekben.
Lazán kapcsolódik: a kommunista diktatúra alatt egyes országokban az ortodox egyház megtűrt kategória lett (sőt korrupt főpapok segítségével a rendszer kiszolgálójává vált) a katolikus egyházzal szemben. Romániában amikor a görög katolikus részegyház léte forgott veszélyben, hogy vagy beolvasztják a román ortodox egyházba, vagy megsemmisül, a görög katolikus papok azt mondták, hogy inkább miséznek latinul, minthogy szakítsanak a pápával.
Most viszont úgy tűnik, megfordult a helyzet: a görög katolikus egyház inkább ortodoxszá válik:
- Palamaszi Gergely szentként való tisztelete;
- A Szeplőtelen Fogantatás napját (dec. 8) egy nappal később ünnepli az ortodoxokkal együtt, noha az ortodoxok ezen a napon nem ezt a dogmát ünneplik.

Az Ortodox Egyház Palamasz Gergelyt halálát (1359) követően röviddel már szentként tisztelte (1368). Gergelyt soha nem ítélte el formálisan egyetlen pápa sem. II. János Pál többször hivatkozott olyan, szakadás utáni ortodox szentekre, mint Szárovi Szent Szerafim, Radonyezsi Szent Szergej vagy éppen Palamasz Gergely (vö.: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/homilies/1979/documents/hf_jp-ii_hom_19791130_turkey-efeso_it.html
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/speeches/documents/hf_jp-ii_spe_20000525_jubilee-science_it.html)
Zsolozsmáskönyvünk, mely még jóval a II. Vatikáni zsinat előtt lett kiadva, valóban tiltja Palamasz Gergely tiszteletét. Ugyanakkor római Apostoli Szentszék által jóváhagyott és 1974-ben kiadott görög nyelvű Anthologion második kötete tartalmazza a nagyböjt 2. vasárnapjára szóló teljes tiszteletét. Amikor a magyar görögkatolikus egyház bevezette tiszteletét, nem tett semmi olyat, ami Róma elveivel ellenkezne, hiszen egy, a
Katolikus Egyház által jóváhagyott liturgikus könyv utasítása alapján tette.
Az ökumenizmusban való előhaladásunk egyik örvendetes biztató jele, hogy a még nem teljes egységben élő egyházak elismerik egymás szentjeit, ezáltal elismerik, hogy mindegyikben Istennek ugyanaz a Szentlelke működött. Hogy ez eddig nem így volt, azt inkább korszellemből fakadó meg nem értésnek és hiányosságnak kell tekinteni, mint normának


Abban kérnék segítséget, hogy Kaposváron hol és melyik templomban van esetleg görögkatolikus liturgia?
köszönettel: katekumen

Kaposváron a Szent Margit templomban tartunk görögkatolikus Liturgiát minden hónap utolsó vasárnapján 17.00-kor. Kivéve karácsony-, húsvét- és pünkösd hónapját, mert ilyenkor az ünnepek második napján 18.30-kor. Igaz, legközelebb csak húsvéthétfőn lesz ott Szent Liturgia, természetesen 18.30-kor ugyanabban a templomban.


Kedves Lelkiatya!
Tudom,még kicsit túl fiatal vagyok,de azért szeretném megosztani magával ezt a gondomat.
Általános iskolás vagyok,7.osztályos.
Soha senkinek nem tettem semmi rosszat,mindenkivel tisztelettudó voltam mindig,mégis nagyon nehéz nekem...
Nem is tudom,hogyan,de belekeveredtem az iskolai zaklatásba.
Minden napomat szomorúan és rosszbedvűen kell átélnem az iskolában,mert ott mindenki csak bánt,gonoszkodik velem,fújjog rám és lenéz.
Holott ez az iskola csak büszke lehet rám.Nem tettem semmit,amivel kiprovokáltam volna ezt a helyzetet,sőt ellenkezőleg:eddig mindenkinek segítettem,segítettem a hátrányos helyzetű osztálytársaimat,még bíztattam is őket....és így köszönik meg.
Annyira elmérgesedett már a helyzet,hogy amikor elmegyek valaki mellett,mindjárt fintorogni és nevetni kezd.
Az iskolában épp ezért nincsenek barátaim.Magányos vagyok,szünetekben imádkozni szoktam,vagy rosszabb esetben sírni.
Mit tudnék tenni?Hogyan tudnám kibírni még ezt az 1 általános iskolai évet?
Köszönöm a válaszát:
Juli

Kedves Juli!
Ezek bizony nem könnyű dolgok az életben, s Te már egészen fiatalon megtapasztalod. Az emberek között soha nincsen tiszta igazság. Mindnyájan vétkesek vagyunk, ki ebben, ki abban, s ezzel egymásnak sebeket okozunk. Azt a mondatodat magadnak is át kell gondolnod, hogy soha senkinek nem tettél rosszat. Akkor mit szoktál meggyónni? Nyilván Neked is vannak hibáid, mint másnak. Első lépésben azt tanácsolom, hogy vizsgáld meg magadat kicsit jobban. Te miben hibáztál, mikor voltál túl érzékeny, türelmetlen, másokkal figyelmetlen, stb. Ha csak azt látod, hogy Te nem vétettél semmiben, és csak másokat okolsz, akkor sohasem fogsz tudni kilépni ebből az elkeserítő magányból. Be kell látni a hibáinkat, és azokat a szentgyónásban az Úr elé vinni. Ő meggyógyítja ezeket a sebeinket, amelyeket mi okoztunk.
De azokat is Ő gyógyítja, amelyeket mások okoztak nekünk. Olvasd el a Mt 5,11 verset a Szentírásból. Nagy vigasztalást ad.
Sokat gondolj az Úr Jézusra, akit szintén bántottak, aki sokat volt magányos. Ő is ilyenkor mindig imádkozott, mint Te.
Javaslom még, hogy egyenként próbálj barátokat szerezni. Egészen bizonyos, hogy van olyan a környezetedben, aki Veled szeretne jóban lenni, csak Te még nem vetted észre, mert túl sokat keseregsz a magányosságod miatt. Te lépj ki belőle, s ne arra várj, hogy Tehozzád menjenek oda. Persze, tudom, próbálkoztál már, de inkább azokkal, akiknek a barátságát szeretted volna megnyerni. De most más szemmel nézz körül. Azt keresd, hogy kinek van szüksége a Te barátságodra, a Te megértésedre, hogy vele beszélgessél. Először csak egy ilyen személyt válassz ki, és őt kezdd el szeretni. Persze, imádkozzál is érte. Meglátod, menni fog, s ha már sikerült ebben előre lépni, akkor kereshetsz másik megszeretendő személyt. Szép feladat ez, és közben megtanulod, hogy az életben is Neked kell mindig elsőnek szeretni. Még akkor is, ha nem viszonozzák. Jézus is ezt tette. Így kerülhetsz Őhozzá is egyre közelebb, és egyre kevésbé leszel magányos. Sok sikert hozzá!


Kedves Lelkiatya!

Nagyon jó olvasni a bölcs válaszait és nagyon rossz a borzalmas helyesírással megírt kérdéseket.
Hol tanítják azt, hogy az írásjelek után nem kell szünetet tenni, hogy a be-be, ban-ben az mindegy, hogy nem kell ékezetes betűket használni?
Kérem hívja fel arra is a figyelmet, hogy tiszta lelkiélet alapja a tiszta gondolkodás és a fogalmazás is.

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!
Alapjában egyetértek Önnel, már ami a nyelvi igényességet illeti. Magam is törekszem rá, s másokat is próbálok erre segíteni. Igaza van abban is, hogy a megnyilvánulásaink visszahatnak a gondolkodásunkra.
Ezen a helyen azonban nem feladatom a helyesírások javítása. Úgy érzem hitelesnek közölni a kérdéseket, ahogyan azok érkeznek, s csak ha súlyos okok miatt ki kell belőle hagyni egyet s mást, akkor annyit módosítok rajtuk, de a szövegbe nem javítok bele. Legyünk igényesek önmagunkkal szemben, és türelmesek és megértőek a másikkal szemben!


Nallunk ma a mise elott keresztet csokoltattak a templomba, azt szerettem volna megtudni, hogy minek ez a jelentosege? ( 2013.02.24.)

A kereszt mindig Krisztus győzelmi jele. Ez a szeretet hatalmának a győzelme. Amikor megcsókoljuk a keresztet, akkor egyrészt a rajta függő Krisztus Urunkat csókoljuk meg, aki immár elválaszthatatlan a kereszttől. Másrészt az Ő szeretetét akarjuk elismerni és ekképpen viszonozni.
Jó, ha az ikoncsókolással együtt minél többször tesszük ezt is, mert általa erősödik a hitünk és a szeretetünk Isten iránt.



"Kedves Atya! Fiamat 21 éve nevelem egyedül,mert az édesapja 5 hónapos korában meghalt.Középiskoláját kitünően végezte, sőt rengeteg tanulmányi versenyt nyert,és igy fel is vették egyetemre. Már az első év is elég nehezen ment neki, de most a második katasztrofális, mindenből bukásra áll, igaz nagyon nehéz, a korrepetáló tanár, akihez jár, hogy sikerüljenek a vizsgái, azt mondta, hogy Ő is vért izzadva oldotta meg a feladatokat.Ő választotta ezt az egyetemet, ...
...szóval szeretnék segitséget kapni ."

Kedves Édesanya!
Nemrégen írta ezt a levelet, amelyben segítséget kért. Én csak néhány tanácsot tudtam adni, de ma egy másik levélíró felajánlotta a segítségét. Szívesen korrepetálja ingyen a fiát.
Minthogy ez nyílt fórum, itt nem akarom megadni az ő elérhetőségét, de arra kérem, írja meg az Önök címét, és akkor tudunk ezen a módon is segíteni.


T.lelkiatya!Egy 3 gyerekes anyuka vagyok,májusban születik a 4.gyerekünk.Az lenne a kérdésem,hogy a háziorvos szerint önbizalom hiányosnak ítélt(középső)gyermekünk,olyan dolgok miatt amiről nem tehet, magát hibáztatja.Apróságok miatt,üti magát és azt mondja magáról,hogy ő hülye(elnézést).Pedig sem az édesapjától,sem tőlem nem hall ilyet.Hogyan tudnám erősíteni az önbizalmát?
Néhány akadályt magunktól legyőztünk,de most nincs ötletünk.Amikor az oviban csúfolták mert alacsony,a bibliából sokszor olvastuk Dávid és Góliát történetét,ettől jobban érezte magát.Az óvónénik mondták,hogy legközelebb,mikor csúfolták azt mondta,hogy Dávid is kicsi volt.Nagyon várom a jó tanácsot,előre is köszönettel:Mária

Kedves Mária!
Keresztény hívő édesanyaként ösztönösen is rátalál a megoldásokra. Így Ön többet tud ebben a kérdésben, mint én. Bátorítom, hogy bízzon ebben az Istenre figyelésében, bízzon abban, hogy később is fog tudni találni megfelelő eszközöket gyermekei életének alakításában.
Emlékeztetem, hogy nem csak Dávid története alkalmas annak megmutatására, hogy a kicsi, a megvetett nagy dolgokat tud tenni. Ilyen például József története is (Ter 39-45 fej.). Érdemes ezekről nagyokat beszélgetni, hogy ami az emberek szemében megvetett, az Isten szemében sokat ér, és fordítva (1Sám 16,7; Iz 53,3; Lk 16,15; Mt 23,28; 1Kor 1,27-28). Nagyon gazdag a Szentírásnak erről szóló tanítása. Éppen ezáltal lesz különlegesen is értékes ez a gyermekük, hogy e kisebbségi érzés kezelése miatt mélyen beleivódik a gondolkodásába ez a keresztény gondolat. Persze, ez Önökön múlik, hogy elé tárják a Szentírásnak és az Egyháznak ezt a szemléletét.
Egyébként hasonlóan jó példákat találunk a népmeséinkben is. Ez is arról árulkodik, hogy azok milyen mélyen keresztény tartalmúak.


Bárcsak a lelkiatya a papság szentségét is annyira lazán kezelné, mint a házasság szentségét, és az arra méltatlanná válókról utólag megállapítaná, hogy már a szentelésekor is alkalmatlan volt! :))) Vagy a papi szentség szent és sérthetetlen? Ugyan már, ez kettős mérce!

Utólagos engedelmével ezeket a sorokat, néhány korábbi gondolatfelvetéssel együtt áttettem a Fórumra, hogy ott lehessen erről beszélgetni.


Kedves Lelkiatya!
Római Katolikus vagyok, és nagyon nagy problémát jelent számomra a szentek tisztelete, ha protestáns körökben vagyok. Nem értik, miért imádkozunk hozzá. Mi a Katolikus Egyház pontos tanítása a szentek közbenjárásáról, a hozzájuk intézett imáról? Van valami szentírási alapja vagy kizárólag a Szenthagyomány élteti?
Köszönöm!
Roland

Kedves Roland!
Nemrégen írtam erről néhány gondolatot Gábor nevű olvasónknak címezve. Ha ezen felül a bibliai alapokat kérdezi, a következő érveket tudom még mondani.
Már az Ószövetségben is találunk erre példákat. Nagyon szép leírást tartalmaz Ter 18,16-33, ahol Ábrahám közbenjár a bűnösökért. Csaknem az érzik ki a szövegből, hogy maga az Úr készteti erre a közbenjárásra. Persze, ez élő szentnek a közbenjárása, és a szentek tiszteletének ellenzői szokták mondani, hogy haláluk után már ez nem lehetséges. Pedig az Ószövetség is említi a már elhunytakat, akiknek mintegy szavuk van Isten előtt. Az Ábrahám, Izsák és Jákob Istene kifejezés nem csak a valaha élt emberekre hivatkozik. Ezt maga Jézus magyarázta meg: hogy ezekkel a személyekkel az Istennek élő kapcsolata van (Mk 12,27).
A Jelenések könyvében is találunk erre szép utalást, amely azt fejezi ki, hogy a szentek imádságai úgy szállnak föl az Isten elé, mint a tömjénfüst (Jel 5,8). Ha itt a földön tudunk egymásért imádkozni, akkor bizonyára ez a lehetőség a halálunk után sem szűnik meg.
Hogy példát kell vennünk a már elhunyt szentekről, arról egyebek között Szent Jakab levelében olvashatunk: Jak 5,10.
A szentek tisztelete szokott még nehézséget okozni. Talán abból fakad ez a félreértés, hogy ugyanazt a szót használjuk a velük való kapcsolattartásra, mint az Istennel való beszélgetésre. Amikor a szentekhez imádkozunk, akkor természetesen nem imádásról van szó, hanem egyszerű szeretetről és tiszteletről. Ahogyan szeretjük a rokonainkat, barátainkat, ugyanezzel a szeretettel és tisztelettel fordulunk a már elhunyt testvéreink felé is. A szentek pedig Krisztusban testvéreink. A velük való kapcsolattartás nem szűnik meg a halállal. A szentek tisztelete még élőbbé teszi a feltámadásba vetett hitünket.




1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   











lablec

emft_eu uszt hu-ro nka

© Hajdúdorogi Egyházmegye

Impresszum Kapcsolat